ေဒါက္တာေအးခ်မ္း ႏွင့္ အေပါင္းအပါမ်ုားသို႔ု့၊
ဒုတိယ (နိဂံုးခ်ဳပ္) အပိုင္း
ေဒါက္ခ်မ္းတို႔ လုပ္လိုက္ရင္ ဒီအတိုင္းခ်ည္းဘဲ။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ လာလည္တုန္း ကလဲ ေတြ႔ခ်င္ ပါတယ္ဆိုတာနဲ႔ လစ္ ေတာ့တာ ပါဘဲ။ အဲဒီတုန္းက ေတြ႔ဖို႔ေကာင္းပါတယ္ဗ်ာ။
သူေရးတိုင္း
စစ္တေကာင္းသားေတြဆိုတာ မပါလိုမျဖစ္ဘူး။ အဲဒါလဲရွင္းျပပါမယ္ခင္ဗ်ား။
ဒီလိုပါ…ေရွ႕ ရခိုင္ မင္းဆက္ မ်ားကေန အိႏိၵယအင္ပါယာရွင္ ေအာ္ရန္ဇစ္
သိမ္းပိုက္ခဲ့တဲ့ ၁၆၆၆ ခုအထိ စစ္တေကာင္း ဟာ ရခိုင္လက္ေအာက္ခံေဒ သ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘုရင္ေစာမြန္လက္ထက္က
ဘဂၤလား (၁၂) ၿမိဳ႕ကို စူလတန္ဘုရင္ထံေပးလိုက္ရေသာ္လည္းဘဲ၊ မင္းဘေစာျဖဴ
လက္ထက္က်ေတာ့ ျပန္လည္ရယူခဲ့ပါတယ္။ စစ္တေကာင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကလည္း
ရခိုင္ခ်ႏၵရာမ်ား လက္ေအာက္ခံေတြျဖစ္ၿပီး ေျမာက္ဦးမင္းဆက္ေတြကဘဲ
ေပၚတူဂီေတြကိုေပး၊ ကၽြန္ လုပ္ငန္းေတြကို လုပ္ကိုင္ေစခဲ့ တယ္။ ဒီေတာ့
စစ္တေကာင္းဟာ ရခိုင္ရဲ့အစိတ္အပိုင္း တစ္ရပ္ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ရခိုင္ရာဇာ၀င္လာ
အခ်က္အလက္ကို ေစာဒကမတက္နိုင္ပါ။
စစ္တေကာင္း ဟာ
ရခိုင္ရဲ့အစိတ္အပိုင္း တစ္ရပ္အျဖစ္ တည္ရွိေနဆဲကာလတေလွ်ာက္
ရွည္လ်ားႀကီး က်ယ္တဲ့ ပင္ လယ္ဆိပ္ကမ္းေၾကာင့္ အက်ိဳးစီးပြားအလြန္ျဖစ္ထြန္းကာ
စီးပြားအခ်က္အခ်ာအျဖစ္ ကမၻာေက်ာ္ၾကား ခဲ့ရတယ္။ အထူး သျဖင့္ ေရေၾကာင္းသြား
အာရပ္ကုန္သည္မ်ားအဖို႔ စီပြားျမဴဆြယ္ ရာလည္းျဖစ္၊ ပင္လယ္အထပ္ထပ္ကို
ရက္ေပါင္းမ်ား စြာ ျဖတ္သန္းလာရတဲ့အတြက္ နားခိုရာေဒသ လဲ ျဖစ္ ခဲ့ရပါတယ္။
နကိုယ္က မင္းေစာမြန္ ပင့္ေဆာင္ခဲ့တဲ့ ဘဂၤလား စစ္တပ္ (၅) ေသာင္းနဲ႔
ယင္းတို႔ရဲ့မိသားစုေတြ အေျခက်ေနထိုင္လ်က္ရွိတဲ့ ရခိုင္ဟာ
အာရပ္ကုန္သည္ေတြရဲ့ ေစ်း ကြက္ျဖစ္ လာတာက တစ္ေၾကာင္း၊
အိႏိၵယကၽြန္းဆြယ္တစ္ခုလုံး မူဆလင္တို႔လက္ေအာက္ က်ေရာက္ရာကေန ဂိုအား
ဘဂၤလားနယ္အထိ အစၥလာမ္ဘာသာက လႊမ္းမိုးလာတာက တစ္ေၾကာင္း၊
ဒီလိုအခ်က္ အလက္ မ်ားေၾကာင္း ကုလာ တန္းျမစ္ အေနာက္ဖက္ကမ္းမွ သည္
စစ္တေကာင္းနယ္တစ္ခုလုံး အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေတြ ျပန္႔ႏွံ႔ေနလာခဲ့တယ္ဆို ရင္
သိပ္အံ့ၾသစရာ မဟုတ္ေပ။
၁၆၆၆
ခု၊ စစ္တေကာင္းေဒသကို အိႏိၵယအင္ပါယာထဲ အၿပီးသိမ္းသြင္းခံရတဲ့ေနာက္
ရခိုင္ျပည္သူေတြ အခ်င္းခ်င္း ေခတၱ သူစိမ္းေတြ ျဖစ္လာခဲ့ရတယ္။ သို႔ေသာ္လည္းဘဲ
၁၇၈၄ မွာ က်န္တဲ့ရခိုင္အစိတ္ အပိုင္းကို ဗမာျပည္ထဲသိမ္း သြင္းလိုက္တဲ့
တိုက္ပြဲဒဏ္နဲ႔ ဗမာစစ္တပ္မ်ားရဲ့ ႏွိပ္ကြပ္မႈဒဏ္ေၾကာင့္ ရခုိင္ျပည္သူေတြဟာ
ၿဗိတိသွ်အပိုင္ စစ္တ ေကာင္းနယ္ထဲ အစု လိုက္အျပံဳလိုက္ ထြက္ေျပးခဲ့ရတဲ့အတြက္
အခ်င္းခ်င္းျပန္လည္ အခ်ိတ္အဆက္ျဖစ္လာရတယ္။
၁၈၂၃
ခု ၿဗိတိသွ်ေတြက ရခိုင္ကို သိမ္းယူၿပီးေနာက္ပိုင္း အားလုံး
ယင္းတို႔လက္ေအာက္ခံျဖစ္သြားေတာ့ တစ္နိုင္ငံ တည္း ျဖစ္သြားျပန္တယ္။ ဒီလိုနဲ႔
ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရးရတဲ့ ၁၉၄၈ ခုအထိ ဒီလိုဘဲ တစ္ခုတည္းေသာ နိုင္ငံသား
ေတြအျဖစ္ ေနထိုင္လ်က္ ရွိခဲ့ၾကတာပါဘဲ။
စစ္တေကာင္းနယ္ကို
အိႏိၵယအင္ပါယာရွင္က သိမ္းပိုက္ခဲ့ေသာ္လည္း၊ ထိုေဒသအတြင္း
မိမိရခိုင္နိုင္ငံကို သစၥာရွိသူ မ်ား၊ ခ်စ္ျမတ္နိုးသူမ်ား ေျမာက္မ်ားစြာ
ရွိေနမည္မွာ သဘာ၀သာျဖစ္ၿပီး သံသယမရွိေကာင္းေပ။ ထို႕အျပင္ ဗမာစစ္ တပ္တို႔ရဲ့
ႏွိပ္ကြပ္မႈဒဏ္ေၾကာင့္ မိမိအိုးအိမ္ေျမကို စြန္႔ကာ ထြက္ေျပးခဲ့သူေတြလည္း
ရွိေနေသးတယ္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ လူမ်ား၊ ရခိုင္ကို အဂၤလိပ္ေတြ
သိမ္းပိုက္တဲ့ေနာက္ပိုင္း ရခိုင္ျပည္မ ထဲ ျပန္လည္၀င္ေရာက္
ေနထိုင္လ်က္ရွိၾကတယ္။ ဒီလိုအျဖစ္အပ်က္ကို ကိုးကားၿပီး ဦးေအးခ်မ္းတို႔က
ၿဗိတိသွ်ေခတ္က အိႏၵိယကေန လယ္ယာလုပ္ငန္းအတြက္ ေခၚ လာခဲ့တဲ့ လယ္သမားအခ်ိဳ႕နဲ႔
ရာသီ အလိုက္အ လုပ္ရွာေဖြရင္း ေရာက္လာတတ္တဲ့ အလုပ္သမားအခ်ိဳ႕ကို အေၾကာင္း
ျပဳရင္း ရခိုင္ျပည္ဖြား ေဒသခံအရင္း အခ်ာေတြကိုေတာင္ ေရာေႏွာၿပီး
”ကိုလိုနီေခတ္မွာ စစ္တေကာင္းသားေတြ ၀င္ ေရာက္ေနထိုင္လ်က္ရွိတယ္၊
ရခိုင္တိုင္းရင္း သားမဟုတ္ဘူး” အစရွိသလို လွ်ာအရိုးမရွိတိုင္း
ဇြတ္ေျပာေတာ့ဒါပါဘဲ။ ဒီေနရာမွာ တဆက္တည္းတင္ျပမယ္ဆိုရင္ ဟိုတုန္းက
စစ္တေကာင္းကို အိႏိၵယထဲသိမ္းပိုက္တုန္းကေရာ့ ဗမာစစ္တပ္ ေၾကာင့္
ထြက္ေျပးခဲ့သူမ်ားထဲမွာပါ ရိုဟင္ဂ်ာနည္းတူ ေမာဂ္ေတြလဲပါခဲ့တယ္။
ယင္းတို႔အထဲမွာ လူမ်ိဳးႏွစ္ခုစလုံး အဂၤ လိပ္ေခတ္က်ျပန္ေတာ့ ရခိုင္ျပည္ထဲ
ျပန္၀င္ေနထိုင္လ်က္ရွိ ခဲ့တယ္။ ဒီေနရာမွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဆိုရင္
လွဳိက္လွိဳက္ လွဲလွဲႀကိဳဆိုမႈမ်ားျပဳၾကၿပီး၊ မူဆလင္ေတြက်ေတာ့
မတရား၀င္လာသူေတြပါလို႔ ေျပာဆိုေနတာပါဗ်ာ။
ဦးေအးခ်မ္းတို႕
လူမ်ိဳးးအစြန္႔ေရာက္ေတြကို ေမးရအုန္းမယ္။ အခု နအဖ၊ န၀တအစိုးရက
ရခိုင္ကိုဆက္လက္ကိုလိုနီ လုပ္ထားၿပီး ဗမာေတြကို
ရခိုင္ျပည္အတြင္းေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္လ်က္ရွိေစတယ္။ ဆိုပါေတာ့
တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ရခိုင္လြတ္ ေျမာက္လာၿပီးဆိုရင္ အခုေျပာင္းေရႊ႕ခိုင္းတဲ့
ဗမာေတြကို ဘယ္လိုသေဘာထားမလဲလို႔။
အမွန္ကေတာ့
စစ္တေကာင္းသားဘဲျဖစ္ျဖစ္၊ က်န္တဲ့ရခိုင္ျပည္အစိတ္အပိုင္းထဲက လူဘဲျဖစ္ျဖစ္
ရခိုင္တိုင္းရင္းသား ေတြပါ ဘဲ။ သမိုင္းေၾကာင္းအရဘဲၾကည့္မလား၊
လူမႈရႈေဒါင့္ကဘဲၾကည့္မလား၊ ဥပေဒအရ ဘဲၾကည့္မလား၊ ဘယ္ဘက္ ကဘဲၾကည့္ ၾကည့္
ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို ကန္႔ကြက္ေနျခင္း ဟာ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းတို႔ရဲ့ စိတ္အာသီသကို
ေခတၱေက်နပ္မႈ ေပး ေနနိုင္ရုံက လြဲၿပီး အဓိပၸါယ္မဲ့တဲ့၊ ယုတၱိမထန္တဲ့
လူမ်ိဳးေရးအစြန္းေရာက္ လုပ္ရပ္သာျဖစ္ပါေၾကာင္း ေထာက္ျပ လိုပါတယ္။
ဒီေန႔
ရခိုင္၊ ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္၊ မြန္၊ ရွမ္း ေတြဟာ ဗမာေတြနဲ႔ Indigenous
ျဖစ္ေနနိုင္တယ္ဆိုရင္ ရိုဟင္ဂ်ာကို ကန္႔ ကြက္တာက်ေတာ့
မ်က္ကန္႔မ်ိဳးခ်စ္၀ါဒီ နဲ႔ အမ်ားတကာေျပာေနတဲ့ မဟာလူမ်ိဳးႀကီး ၀ါဒီပါလို႔
ဆိုရမွာပါ။
သူတပါးအေၾကာင္းကို
အခ်ိန္ကုန္၊ လူပမ္းၿပီး ေျပာေနျခင္းထက္ ကိုယ့္အေၾကာင္းကိုယ္
သတိထားဖို႔ လိုပါတယ္။ သူ မ်ားေရး တဲ့ဟာေတြကို သမိုင္းလိမ္၊ လံၾကဳပ္သမိုင္း
အစရွိသလိုနဲ႔ သူခိုးကလူလို ဟစ္ေနျခင္းထက္ ကိုယ္ေရးတဲ့ဟာ က်ေတာ့ လုံသလား၊
ေရွ႕ေနာက္လံုသလား၊ ကိုယ့္အဆင့္ နဲ႔ ေအာက္တန္းမ်ားက်ေနသလား ဆိုတာကို တစ္ခ်က္
ဆန္းစစ္၊ ဆင္ျခင္ဖို႔ေတာ့ ေကာင္းပါတယ္။
အထက္က
ကြ်ႏ္ုပ္ေျပာျပသလို ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ မရွိပါဘူးလို႔ ေျပာဆိုေနတဲ့
ေဒါက္တာေအးခ်မ္းကဘဲ ကၽြႏ္ုပ္ဆီမွာ အဲဒီအသုံးအႏႈန္းဟာ ရခိုင္အစားသုံးတဲ့
Bengali Colloquial ျဖစ္တယ္လို႔ ၀န္ခံခဲ့ဒါရွိပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက အဲဒီရခိုင္
ဆိုတာဘယ္ သူလဲ…ဆိုတဲ့အေၾကာင္း ဆက္မေမးျဖစ္ခဲ့ပါ။ ဒီကေန႔
ကၽြႏု္ပ္ထပ္ေမး ပါရေစ။ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းခင္ဗ်ား… ရခိုင္ဆိုတာ ဘယ္သူလဲ။ ရခိုင္ဆိုတဲ့ အေခၚအေ၀ၚကို ဘယ္အခ်ိန္က ဘာကိုအေျခခံၿပီး စသံုးေနၾကတာလဲ ခင္ဗ်ား။
ခင္ဗ်ားက
ရခိုင္ဆိုတာ ရကၡ၊ ရကိၡတ အစရွိတဲ့စကားလုံးေတြက ဆင္းသက္တယ္ လို႔
ေျဖၾကား မယ္မဟုတ္လား။ တဖန္ အဲဒီ အသုံးအႏႈန္းဟာ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔
ဆက္ႏြယ္လ်က္ ရွိတယ္လို႔ လဲ ေျပာမွာဘဲမဟုတ္ပါလား။ ဒီလိုသာမွန္ယင္ ရခိုင္ေဒ
သအတြင္း ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားလာ တဲ့အခ်ိန္ ကစၿပီး ဒီအသုံးအႏႈန္း
သေႏၱတည္လာခဲ့တယ္လို႔ သုံးသပ္ရမွာပါ။ ထိုအ ခ်ိန္ကစၿပီး
ထိုေဒသ အတြင္းေနထိုင္သူေတြဟာ ရခိုင္ေတြပါဘဲ။ အဲဒီလူေတြဟာ ဘယ္သူေတြလဲဆိုတာ
သုံးသပ္ရ ေအာင္လားဗ်ာ။
(၁၁)
ရာစုေလာက္က မြန္ဂိုလိုက္အႏြယ္၀င္၊ တီဗက္တို-ျမန္မာ အုပ္စုတစ္ခုက ေဝသာလီ
(Veshali) ကို ၀င္ေရာက္ သိမ္း ပိုက္ျခင္းမျပဳမီ အထိ ေဝသာလီနန္းေတာ္ဟာ
ဟိႏၵဴမင္းဆက္ ခ်ႏၵရား အုပ္စိုးတဲ့ နိုင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ ေဝသာလီနိုင္
ငံသားေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ျဖစ္လင့္ကစား အာရီယန္ေတြဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပီးရင္
အဲဒီလူေတြဟာ ဘဂၤလား နယ္က ျပည္သူ မ်ားနဲ႔ အတူတူ ျဖစ္ပါတယ္လို႕ အထင္ကရ
သမိုင္းဆရာႀကီး တစ္ပါးက ရွင္းရွင္းလင္းလင္းဘဲ ေဖာ္ျပ ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္
ရခိုင္ဆိုတာ အဲဒီလူေတြသာလွ်င္ျဖစ္ၿပီး မြန္ဂိုလိုက္နဲ႔ ဒီအေခၚအေဝၚ
ဘယ္လို႔မွ မသက္ ဆိုင္ ႏိုင္ပါ။ ၿပီးရင္း မြန္ဂိုလိုက္ေတြဟာ ရခိုင္ျပည္သား၊
ရခိုင္ လူမ်ိဳးအစစ္အမွန္ မဟုတ္သလို၊ အဲဒီလူ အုပ္စုက ရခိုင္ျပည္မွာ
ေနာက္ဆုံး၀င္ေရာက္ အေျခခ်ေနထိုင္သူေတြလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
မိမိကိုယ္ကို
သာကီမ်ဳိးႏြယ္ အာရီယန္ေတြပါလို႔ ေျပာလိုကေျပာ၊ တဖန္ မြန္ဂိုလိုက္ တဲ့၊
ေဟာ့… ေတာ္ၾကာျဖစ္ျပန္ၿပီး မြန္ဂို-အာရီယာန္… တဲ့။ အစက ဒီလူေတြက Arakaness
ဆိုတဲ့ အသံုး အႏႈန္း ကို ေဝးေဝးကေရွာင္တယ္၊ ခုက်ေတာ့လဲ ျဖစ္ျပန္ၿပီး Arakaness
ရခိုင္တဲ့။ ေခတ္အလိုက္ရွာေတြ႕တဲ့ သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားနဲ႔အညီ
အေျပာင္းအလဲေတာ္ ေတာ္ ျဖစ္တတ္တဲ့ ပုတ္သင္ ညိုႀကီးေတြ ပါလားလို႔။ သမိုင္းမွာ
ႏွစ္ေပါက္တစ္ေပါက္ ေတာ္ေတာ္ရိုက္တတ္ပါတယ္။
အခုလဲဘဲ
ကၽြႏ္ုပ္ဆီက စာကိုဖတ္ၿပီဆိုရင္ ယင္းတို႔၀သီအတိုင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးလာလိမ့္မယ္။
ဘာေၾကာင့္ လဲဆိုရင္ ဒီပုဂၢိဳလ္ ေတြက ပိုင္ရွင္အကြယ္မွာ ပစၥည္း တစ္ခုခု
သယ္ယူေနတုန္း ရုတ္တရက္ ပိုင္ရွင္နဲ႔ တိုးေတာ့ ေခ်ာက္ခ်ားတုန္လႈပ္တတ္ သလို
ရိုဟင္ ဂ်ာဆိုတဲ့ စကားလုံးၾကားရတိုင္း ရခိုင္ဆိုတဲ့ အေခၚ အေဝၚေလးအတြက္
ရက္တက္မေအး ျဖစ္တတ္တာ မို႔လို႕ပါ။ ေဒါက္တာ ေအးခ်မ္းခင္ဗ်ား
သမိုင္းဘယ္ လိုလဲျဖစ္ျဖစ္၊ လက္ရွိ ရခိုင္ဆိုတဲ့ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးကို
ကၽြႏ္ုပ္တို႔တေတြ ကန္႔ကြက္ရန္မရွိပါ။ အဲေလာက္ႀကီးလဲ စိတ္မပူပါနဲ႔။
လူမ်ိဳးႏွစ္မ်ိဳး အတူတူရပ္တည္ေရးကို ရိုဟင္ဂ်ာေတြ လက္ခံၿမဲ လက္ခံပါတယ္။
တဖက္ကလဲ
ရိုဟင္ဂ်ာေတြအေနနဲ႔ အခုလို မိမိတို႕လူမ်ိဳးတစ္ခုလုံးကို ကမၻာ့အလယ္မွာ
ဂုဏ္သိကၡာ မဲ့ေစတဲ့အထိ အရွက္ခြဲ ေစျခင္းကို လက္ပိုက္ၾကည့္ေနမယ္ဆိုရင္
ေရွ႕ဆက္ၿပီး ဒီထက္မက ခံရဖို႔ဘဲရွိ ပါတယ္။ အခုလဲၾကည့္ပါ အုံး…ယင္းတို႔ေၾကာင့္
မိတကြဲ၊ ဖတကြဲ၊ အိုးအိမ္မဲ့၊ နိုင္ငံမဲ့ လူတန္းစား တစ္ရပ္အျဖစ္
ကမၻာ့ေနရာအႏွံ႔ ဘယ္ေလာက္ ဒုကၡေရာက္ရၿပီလဲ။ ဒီထက္ရွက္ စရာ၊ ဒီထက္ေအာက္ တန္း က်စရာ ေနာက္ထပ္ဘယ္လိုမ်ား ျဖစ္ေစခ်င္ပါလိမ့္။
ေဒါက္တာေအးေက်ာ္ေၾကာင့္
၁၉၇၈၊ ၇၉ ခု-နဂါးမင္းစစ္ဆင္းေရးကာလ ေသဆုံးခဲ့ရတဲ့ အျပစ္မဲ့၊ အားကိုးရာမဲ့
ကၽြႏ္ုပ္ တို႔ ရဲ့ မိဘေမာင္ႏွမ၊ အရြယ္မမယ္ ခေလးသူငယ္ေလးေတြ
ဘယ္ေလာက္ရွိခဲ့ၿပီလဲ။ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္မွာ ယင္းတို႔ သတ္ခဲ့ လို႕ ဘယ္ေလာက္
ေသခဲ့ရၿပီလဲ။ ၁၇၈၄ ခု ဗမာဘုရင္ကို ဖိတ္ေခၚ ပင့္ေဆာင္ခဲ့ၿပီး
ဘယ္ေလာက္သတ္ခိုင္းခဲ့သလဲ။ အဲဒါေတြ အရုပ္ဆိုး အက်ဥ္းတန္၊ မ်က္၀ါးထင္ထင္
သာဓကေတြပါဘဲ။ ေျပာရရင္ေတာ့ ဘယ္လို႔မွ သင္ပုန္းေက်စရာ မရွိပါဘူး။
မိမိတို႔နယ္ေျမလဲယူ၊
လူလဲသတ္၊ သမိုင္းကိုျငင္း၊ တစ္မ်ိဳးလံုးနီးပါးေမာင္းထုတ္
အဲေလာက္ႀကီးနဲ႔ေတာင္ ဒီလူေတြ ရပ္ တန္႔ဖို႔ အေနအထားမရွိပါဘူး။
ရိုဟင္ဂ်ာေတြဆို လူမ်ိဳးတစ္ခုလံုးကို မ်ိဳးျဖဳတ္သည္အထိ
သုတ္သင္ေခ်မုန္းၿပီး၊ ယင္းတို႔ ဂုတ္ေသြးနဲ႔ ေရမခ်ိဳးႏိုင္သမွ်
ဒီလူေတြေက်နပ္လိမ့္မယ္မဟုတ္။ ရိုဟင္ဂ်ာေတြ ထိေတြ႔ခံစားေနရတာကို ေနစဥ္ၾကားသိ
ေနရတာေတာင္၊ သင္းတို႔ကဘဲအျပန္ သင္းတို႔ လူေတြကို သတ္ေနတယ္၊
ဘုရားေက်ာင္းကန္ေတြ ဖ်က္ဆီးေနတယ္၊ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ေစာ္ကားေနတယ္ အစရွိသလို
အရွက္မရွိ ေျပာင္းျပန္ေစာက္ထိုး ၀ါဒျဖန္႔ေရးေတာ့တာပါဘဲ။
ရခိုင္အမ်ိဳးသားတစ္ရပ္လံုးမက၊ ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္
က်န္တဲ့တိုင္းရင္းသားေတြကိုေတာင္ ေသြးဆူေအာင္ လုပ္ေဆာင္လို တဲ့
ႀကိဳးပမ္းမႈေပါ့။
ေဒါက္တာေအးခ်မ္းခင္ဗ်ား…နည္းပညာနဲ႔
ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းက အထြ႗္အထိပ္ေရာက္ေနတဲ့ အခုလိုအေျခအေန မွာ အဲဒီေဒသရဲ့
အေျခအေနကို မသိနားမလည္တဲ့ လူတစ္ခ်ိဳ႕ကို ေခတၱ အရူးလုပ္ေကာင္း လုပ္ႏိုင္မယ္၊
ဒါေပမယ့္ အဲဒီ မွာ လက္ရွိ အလုပ္လုပ္ေနတဲ့ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ NGO ေတြနဲ႔၊
အျခားတိုင္းရင္းသားေတြ ရာနဲ႔ခ်ီရွိေနၿပီဘဲ။ ကိုယ့္လူ မ်ိဳး၊ ကိုယ့္ဘာသာ
အမ်ိဳးသမီးေတြေတာင္ တရား၀င္လက္ထပ္ခြင့္ရဖို႔ ဘယ္ေလာက္ခက္ေနတယ္၊
လူငယ္တို႕ဘာ၀ အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ေရးႀကိဳက္ ေရးေၾကာင့္ အေရးယူခံေနရတဲ့ ဘ၀၊
ဗုဒၶဘာသာ ရခိုင္အမ်ိဳးသမီးေလးေတြကို ထိဖို႔မေျပာ နဲ႔၊ ၾကည့္၀ံ့ပါ့မလားဗ်ာ။
ကိုယ္ဗလီ ေက်ာင္းကိုယ္မထိန္းရ၊ အသစ္ေဆာက္ဖို႔ မေျပာနဲ႔
ျပဳျပင္ဖာထည့္တယ္ဆိုၿပီး ဖမ္း ဆီးအေရးယူခံေနတဲ့ ဘ၀၊ ဗုဒၶဘာသာ
ဘုရားေက်ာင္းကန္ ဆီ ေမာ့ၾကည့္ရဲပါ့မလားဗ်ာ။ ပညာရွင္ေတြပါဆိုၿပီး အဲဒီ
ေလာက္ အထိလဲ ေအာက္တန္း က်ဖို႔၊ အယူသည္းဖို႔မေကာင္း ပါဘူးဗ်ာ။
ဒီလိုမမွန္အေရးအသားေၾကာင့္ ထင္ပါရဲ့၊ ႏိုင္ငံ ေရးမွာ ေဇာက္ထိုးေျဗာင္းျပန္
နာမည္ႀကီးေနတာဗ်ာ။
တစ္ခ်ိဳ႕
ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ညီအစ္ကိုေတြကလဲ ကၽြႏ္ုပ္ဒီလိုေရးသားေခ်ပေနတာေၾကာင့္
လူမ်ိဳးႏွစ္မ်ိဳးၾကား ပိုမိုတင္းမာလာမယ္ လို႕ စိုးရိမ္ၿပီး ထင္ေၾကးေတြ
ေရးလာပါတယ္။ ကၽြႏ္ုပ္အေရးအသားေတြ က ေခ်ပခ်က္ေတြပါ။ ဒီလိုေရးလို႔ သူတို႕ကို အ
က်ိဳးသက္ေရာက္မယ္လို႔ မထင္မွတ္ပါ။ သို႔ေသာ္လည္းဘဲ
ယင္းတို႔ေရးသားခ်က္ေတြကို အမွန္လို႔ထင္ေနတဲ့ တျခားလူ ေတြ မွန္တာေတြကို
ေတြးေတာ့ ဆင္ျခင္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ ေလ့လာႏိုင္ရန္၊ အျခား အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ
resources ေတြကိုလဲ ေလ့လာရန္ ရည္ ရြယ္ၿပီး ေရးသားေခ်ပေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။
တကယ္စိတ္ေကာင္းရွိတဲ့၊ တရား မွ်တၿပီး ေခါင္းေဆာင္ ေကာင္းပီသတဲ့
ရခိုင္အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြက ကၽြႏ္ုပ္အေရးအသား ကိုဖတ္ျပီး
စိတ္မေကာင္းျဖစ္မွာ သိပါ တယ္။ သို႔ေသာ္လည္းဘဲ ကၽြႏ္ုပ္အေရး အသားေတြက
တိုက္ခိုက္စာ မဟုတ္ဘဲ၊ ေခ်ပခ်က္ျဖစ္တာကို သိေနယင္ေတာ့
သီးခံခြင့္လႊတ္လိမ့္မယ္လို႔ ေလးေလးနက္နက္ ယံုၾကည္ပါတယ္။
သမိုင္းတေလ်ာက္
အတူတကြေနထိုင္လာၾကတဲ့ ညီအစ္ကိုလူမ်ိဳး နစ္မ်ိဳးၾကား ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးမႈ၊
ရိုေသေလးစားမႈ၊ ၿငိမ္း ခ်မ္းစြာ အတူတကြပူးေပါင္းေနထိုင္မႈ အစရွိတာေတြကို
ကၽြႏ္ုပ္မလိုလား သည္မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္လည္း မိမိတို႔ရဲ့ အ သက္အိုးအိမ္၊
စည္းစိမ္းတို႔ ရဲ့လုံျခဳံမႈ၊ ဘာသာဓေလ့ ယဉ္ေက်းမႈ ထုံးထမ္းအစဥ္အလာတို႔ရဲ့
အကာအကြယ္ကို ေထာက္ၿပီး ရိုဟင္ဂ်ာတို႔အေနျဖင့္ သတိလစ္လပ္မေနသင့္ပါေၾကာင္း
တင္ျပရင္း နိဂုံးခ်ဳပ္ပါတယ္။
ေလးစားလ်က္၊
ကိုကိုလင္း
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္
၃၁၊ ၾသဂုတ္၊ ၂၀၁၁
No comments:
Post a Comment